Forskning viser at barn og spesielt ungdom er for lite fysisk aktive (Steene-Johannessen et al., 2019). Det har vi i RØRE lyst til å gjøre noe med. Vi har laget et forslag på hvordan man enkelt kan legge inn mer fysisk aktivitet i skolehverdagen til elevene.
RØRE-pausene er ulike aktiviteter som varer i 6 – 7 minutter. Det er ferdiglagde økter som er på plakater og lignende, og disse testes ut i kroppsøvingsfaget, men gjennomføres i andre undervisningstimer på skolen. Noen elever i hver klasse får kurs i rollen som elev RØRE-ambassadør, og får et ekstra ansvar for å sette i gang, og lede RØRE-pausene i sin klasse. Etter at klassen har gjennomført økter ut fra plakater o.l. en periode, kan hele klassen få i oppgave i kroppsøving om å planlegge nye økter som de i neste omgang gjennomfører i klassen.
Vi tror at RØRE -pauser vil resultere i mer læring og konsentrasjon, samt bedre helse hos elevene. Det er ca. 1200 elever som deltar i et spennende forskningsarbeid på RØRE-pauser.