Sjekk hva Grøtvedt skole gjorde da de fant ut at elevene hadde søvnunderskudd.
Av Anne-Kristin Imenes, psykologspesialist
Søkte midler til søvn-undervisning
Mange av elevene på Grøtvedt skole har søvnunderskudd. Ikke rart det er vanskelig å lære, regulere egne følelser, eller sitte stille da. Dette ville skolen gjøre noe med! De søkte RØRE-midler for å øke sin egen kunnskap, men også for å hjelpe elevene og foreldrene til å bli mer bevisste.
Hvordan kom dette i stand?
Kari Kristiansen er avdelingsleder for 5.-7. trinn og forklarer hvordan det hele startet:
– Ungdata Junior-undersøkelsen (2018) viste at 40% av 5.-7.-klassingene i Askim-skolen sov for lite. Personalet ved Grøtvedt skole ble overrasket og forskrekket. Vi jobber mye for å lage gode opplegg for elevene – og så var 40% av elevene på mellomtrinnet ikke påkoblet? Vi ville lære mer om hva søvn gjør med hjernen og kroppen, og hva mangel på søvn fører til – gjerne i et vitenskapelig perspektiv, sier Kristiansen.
Hyret inn psykolog og pedagog
Grøtvedt skole fikk RØRE-midler og satte i gang. En psykolog og en pedagog med gode søvnkunnskaper ble hyret inn. Først fikk alle lærerne opplæring. Deretter ble alle elevene undervist i 30 minutter, til og med førsteklassingene. Det var fokus på praktisk kunnskap og tips for å bedre egen søvn. Til slutt var det foreldrenes tur.
Her kan dere lese hva skolen har lært gjennom opplegget. Psykolog Anne-Kristin Imenes har oppsummert erfaringene sammen med skolen.
Interessert i å se hva andre skoler har gjort? Sjekk ut Inspirasjonsbanken vår
Hva lærer elevene?
- Dette kunne elevene etter undervisningen:
Vi skal ha mellom 9 og 11 timer søvn, men nesten ingen hadde det. Mange husker svampen godt. De lærte at hjernen er som en svamp – den skrumper inn og blir oppbrukt i løpet av dagen. Om kvelden orker den ikke mer. Men om natten blir den bygget opp igjen, får væske og næring. Da blir kunnskap lagret. Søvn er “lagreknappen” til hjernen. Så husker de batteribildet og øver på å kjenne etter om de er fulladet om morgenen, eller kanskje har mangel på energi. Søvntrekanten er også lett å forstå. Vi trenger både nok søvn, mat, drikke og bevegelse for å fungere godt. Når vi beveger kroppen, bygger vi opp søvntrykk som gjør det lettere å sovne om kvelden.
Hva syns lærerne?
- Det materialet vi fikk tilgang til gjennom prosjektet var lett å ta i bruk for lærerne. Vi kan holde små foredrag for elevene og komme med relevante eksempler. Det kjennes svært meningsfullt. Nok søvn er avgjørende for livsmestring. Det går rett inn i fagfornyelsen. Vi syns opplegget har vært veldig nyttig og interessant. Det har blitt så tydelig for oss at det er det samme hvor godt vi planlegger om elevene kommer med tomt batteri. Vi kan ikke gå hjem og legge elevene, men vi kan gi dem kunnskap om søvn og læring. Så kan de gå hjem og lære foreldrene sine.
Klarer elevene på barneskolen å rapportere på egen søvn?
- Elevene på mellomtrinnet vet godt hvor mye og lite de sover. De fleste har god innsikt når de tenker seg om. Jeg tenker på en 6. trinns elev vi slet med å forstå. Han hadde mye fravær og det var vanskelig å nå inn til med læring. Da jeg hadde innsjekkingsøvelsen i klassen viste det seg at han bare hadde sovet 3 timer. Ikke rart han ikke klarte å lære noe.
Snakker dere med foreldrene om søvn?
- Vi tar opp søvn med foreldrene mye oftere i utviklingssamtalene. Før vi snakker med foreldrene om diagnoser, så bør vi sjekke ut hvor mye barnet sover, og spørre om rutiner hjemme. Når barn er urolige og ukonsentrerte pleier vi jo ofte å spørre om mat, men vi bør også huske å spørre om søvn.
Hvordan arbeider dere med søvn-prosjektet nå?
- Vi har hatt en søvndag for alle elevene. Da arrangerte vi tegne-konkurranse og slagord-konkurranse på Teams. Vinnertegningen ble trykket opp på t-skjorter til alle elevene. Vi hadde korte foredrag også. Dette engasjerte veldig. Vinneren fikk to billetter til Askimbadet, slik at eleven kunne bygge opp søvntrykket og sove bedre om kvelden.
- Til vanlig oppfordrer vi lærerne til å gjøre innsjekksøvelsen: Hvor fulladet er du i dag? Den liker elevene godt. Elevene kan også gjøre aktiv line-up med spørsmål om søvn, for å bevisstgjøre.
- Noen lærere har fortsatt med hvileøvelsen i 3-5 minutter. Det liker elevene godt. De etterspør denne selv. Da kan de tømme hodet og lytte til den rolige musikken. Mange er ikke vant til å ha det stille rundt seg. Men hjernen har godt av en time-out av og til. Vi har til og med kjøpt inn matter å hvile på.
- I gymtimen har elevene for eksempel øvelsen «Død elefant» for å bli bevisste på det samme, å klare å roe ned, puste med magen, og slappe av i musklene. Så snakker vi om at det er viktig å roe ned på samme måte for å sovne om kvelden.
Ser dere resultater?
- Vi er ikke i havn ennå når det gjelder å få søvnundervisningen inn i planene våre, slik at det blir institusjonalisert. Vi ser at det er viktig at ledelsen må holde trykket oppe. Vi trenger å ha stoppunkter og klare forventinger. Vi er i en prosess. Kanskje vi ser resultater på sikt.
- Men når vi spør elevene, er det tydelig at de syns søvnundervisningen er nyttig. Det tar tid å endre vaner. Men når vi vet hvorfor vi skal gjøre det, er det lettere med hvordan. Kunnskap om søvn motiverer, også for barneskolebarn.
Les mer om hvordan RØRE jobber med gode søvnvaner
Eksempler på hva elevene har lært i søvnundervisningen:
Elevene på 4. trinn husket følgende:
-hjernen blir vasket om natten
-uten søvn blir du gretten
-hjernen skrumper inn i løpet av dagen
-høre på lydbok for å sovne
-mindre syk om du sover godt
-lever lengre om du sover nok
-lurt å høre på musikk før du legger deg
-være varm før du legger deg
-sove 9-11 timer hver natt
-lærer mindre om du sover for lite
Elever på 4. trinn forteller hva de husker etter å ha gjennomført søvn-undervisning.
Elevene på 7. trinn husket følgende:
-Når dagen er over, kommer hjernen din til å se mindre ut (og være dum). Når man sover, blir den større igjen. Da kan du lære mer, blir smartere. Hjernen har putta tingene man har fått i seg i forskjellige bokser, da husker man det bedre, da har hjernen lagret det til neste dag.
-Power-naps er lurt. Det er at du slapper av og sover og halvsover 5-10 minutter hvis du er veldig sliten fordi da blir hjernen din smartere og du lærer mer.
-Og du blir ikke så sulten av en eller annen grunn.
-Hvis man tar en sen Power-nap, kan det hende man ikke får sove om natta.
-Hun (søvndama) måtte ta Power-nap i bilen, svinge ut av veien fordi hun skulle klare seg igjennom dagen. Bare 10 min hjalp veldig mye!
-Hvis du ikke sover, blir du mer sulten på sjokolade, chips og kjeks og bare spiser det selv om du egentlig ikke er sulten. Hun kalte det å være unaturlig sulten.
-Vi lekte Kongen befaler, vi strakk oss og det hjelper. Musklene tar da en liten Power-nap.
-9-11 timer må man sove, voksne 7-8 timer. Det er ikke bra å sove for lite, men heller ikke for mye!
-Vi drømmer fordi det er gøy! Grunnen er også at hjernen tar inn det vi har fått i løpet av dagen, og da gjenopplever vi det vi har gjort, lært osv. på en veldig rar måte.
Når man drømmer, er man i lett søvn. Når man drømmer, er det bare hjernen som jobber (unntatt hjertet da).-Hvis du ikke sover nok, tenker du på at hele verden hater deg, du føler deg gammel og har «depression».
-Vi sover 29 år av livet, 36%. Vi kommer til å bli gamle – HVIS VI SOVER NOK, JA!
-Det er lurt å skru av alt blått lys, som telefon, tv osv. Hjernen må roe ned. Av tv og sånn blir man gira i stedet for rolig.
-Hun sa at man bør lese eller høre på lydbøker, så da leste jeg litt i går før jeg la meg. Ganske lenge, faktisk.
-Du skal ikke trene hardt før du legger deg fordi du blir ivrig og får masse energi. Du får adrenalin.
Elever på 7. trinn forteller hva de husker etter å ha gjennomført søvn-undervinsing
Vitensenteret Inspiria har utviklet et undervisningsopplegg om søvn på oppdrag fra RØRE